وضعیت طاقت‌فرسای کارمندان پیشین زن در شمال کشور
وضعیت طاقت‌فرسای کارمندان پیشین زن در شمال کشور

خبرگزاری زنان افغانستان: پس از حاکمیت طالبان و وضع محدودیت‌های فراگیر از سوی این گروه بر زنان، کارمندان پیشین زن با وضعیت بد اقتصادی و طاقت‌فرسا مواجه شده‌اند. زنان کارمند پیشین در ادارات مختلف دولتی و غیر دولتی از بیکاری و وضعیت بد اقتصادی و دشوار شدن زندگی به سطوح آمده و شمار زیادی از […]

خبرگزاری زنان افغانستان: پس از حاکمیت طالبان و وضع محدودیت‌های فراگیر از سوی این گروه بر زنان، کارمندان پیشین زن با وضعیت بد اقتصادی و طاقت‌فرسا مواجه شده‌اند.

زنان کارمند پیشین در ادارات مختلف دولتی و غیر دولتی از بیکاری و وضعیت بد اقتصادی و دشوار شدن زندگی به سطوح آمده و شمار زیادی از این زنان دچار بیماری‌های گوناگون شده اند.

شماری از زنان کارمند پیشین در صحبتی با خبرگزاری زنان افغانستان از وضعیت بد اقتصادی و ناتوانی شان از تهیه و فراهم نمودن ضروریات اولیه زندگی به دلیل بیکاری و خانه‌نشینی ابراز نگرانی کرده، می‌گویند حیران مانده‌اند که چه کار انجام دهند.

سمیه (مستعار) چنین می‌گوید، «مه با وضع محدودیت‌های طالبان بیکار شدیم و حالی وضعیت زندگیم هم خیلی خراب است. از ترس طالبا در مناطق دور دست کوچ کردیم بخاطریکه شوهرم قبلا پولیس بود، ما هر روز از یک خانه به خانه دیگه کوچ می‌کنیم. ای وضعیت مره بسیار ناراحت کرده و مه دچار مریضی فشار بلند و تکلیف اعصاب شدیم.»

سمیه همچنان از بسته‌ماندن مکاتب و دانشگاه‌ها به روی دختران و بی‌سرنوشتی آنها ابراز ناامیدی کرده می‌گوید، «برعلاوه ای همه مشکلات مکاتب هم بسته مانده و دخترای مه مثل هزاران دختر دیگه از درس‌خواندن باز مانده، وقتی طرف دخترایم می‌بینم وضعیتم خرابتر می‌شه چون اونا هم افسرده شدند. مه فکر نمی‌کنم که دیگه امیدی برای زندگی کردن در افغانستان باقی مانده باشد. اوضاع روز به روز خرابتر شده می‌رود.»

لیلا (مستعار) یکی از زنان دیگر که تنها نان‌آور خانواده خود بود، می‌گوید: «مه با وظیفه‌ی که داشتم خرج خانواده‌ی خوده می‌کشیدم، اما حالا بیکار هستم. بخاطر وضعیت خراب بیرون هم رفته نمی‌توانم، فقط خدا می‌داند که ما چی حال داریم و چی می‌کشیم.»

زنان زیادی در ولایات شمال کشور هستند که دچار وضعیت بد اقتصادی و طاقت‌فرسا بوده و با مشکلات زیادی دست‌و پنجه نرم می‌کنند.

این در حالی است که زنان مخصوصا زنان کارمند در سراسر کشور پس از حاکمیت طالبان با مشکلات فراوانی از قبیل مشکلات اقتصادی، امنیتی، خشونت‌های خانوادگی و محدودیت‌هایی در گشت‌و گذار مواجه بوده‌اند.