پس از بسته شدن مکاتب، این‌بار دانشگاه‌های افغانستان نیز برای زنان ممنوع شد
پس از بسته شدن مکاتب، این‌بار دانشگاه‌های افغانستان نیز برای زنان ممنوع شد

بعد از نشر اعلامیه وزارت تحصیلات عالی در مورد بسته شدن دانشگاه‌ها به روی دختران دانش‌جو، شماری از دانشجویان دختر در ولایت هرات می‌گویند که تحصیل حق انسانی و بشری آنان بوده و باید دختران هم مانند پسران حق مساویانه برای تحصیل و پیشرفت را داشته باشند. مژده عظیم، دانشجوی سال چهارم در دانشگاه هرات […]

بعد از نشر اعلامیه وزارت تحصیلات عالی در مورد بسته شدن دانشگاه‌ها به روی دختران دانش‌جو، شماری از دانشجویان دختر در ولایت هرات می‌گویند که تحصیل حق انسانی و بشری آنان بوده و باید دختران هم مانند پسران حق مساویانه برای تحصیل و پیشرفت را داشته باشند.

مژده عظیم، دانشجوی سال چهارم در دانشگاه هرات می‌گوید:« هیچ وقت اینقدر ناراحت نشده بودم‌ به اندازه‌ای که شنیدم دیگر حق رفتن به دانشگاه را هم از این به بعد نداریم».

وی می‌گوید، از امارت اسلامی خواهان این هستند تا به عنوان نیمی از پیکر جامعه، آنان را نادیده نگرفته و دروازه‌های دانشگاه و مکاتب را دوباره به روی دختران باز کنند.

در همین حال حمیده حامد، یک تن از فارغین صنف دوازدهم می‌گوید که برای ادامه تحصیل در یکی از دانشگاه‌های خصوصی‌ هرات ثبت نام کرده بود اما اکنون به دلیل اعلامیه نشر شده وزارت تحصیلات عالی، نمی‌تواند به درس خود ادامه دهد.

وی می‌گوید:«برایم یک امیدی بود که به دانشگاه خصوصی درس می‌خوانم اما به کنار دانشگاه‌های دولتی حالا خصوصی هم بسته شده، هیچ انگیزه‌ای برای آینده ندارم».

این اقدام وزارت تحصیلات عالی از روز گذشته تا اکنون با واکنش‌های شدید مردم کشور مواجه شده است. تعدادی از استادان دانشگاه گفته اند که تا برای دختران اجازه تحصیل داده نشود تدریس نخواهند کرد و در همین حال شماری از پسران نیز به دلیل ممنوعیت دختران از امتحان، برای حمایت از آنان صحنه امتحان را ترک کرده اند.

شرمیلا وهابی، فعال حقوق زن می‌گوید که تحصیل حق بشری، اسلامی و انسانی همه انسان‌ها یعنی از مرد و زن می‌باشد.

وزارت تحصیلات عالی روز گذشته طی اعلامیه گفته است که دانشگاه به رو دختران دانش‌جو تا امر ثانوی بسته خواهد بود این در حالی‌ست که از یک سال بدین سو، دروازه‌های مکاتب نیز به رو دختران بسته می‌باشد.

گزارشگر: شهیره الهامی