یونما طالبان را درمورد جنایات بشری با زنان در زندانها پاسخگو قرار دهد
یونما طالبان را درمورد جنایات بشری با زنان در زندانها پاسخگو قرار دهد

خبرگزاری زنان افغان: ائتلاف جنبش های اعتراضی زنان افغانستان در یک اعلامیه‌ی مطبوعاتی از وضعیت زنان در زندانهای طالبان ابراز نگرانی کردند. زنان معترض با اشاره به مستند رسانه هشت صبح از وضعیت اسفبار زنان در زندانهای طالبان می‌گویند که دفتر معاونت سازمان ملل متحد درافغانستان به گونه‌ی فوری تحقیقات کاملی را در مورد نقض […]

خبرگزاری زنان افغان: ائتلاف جنبش های اعتراضی زنان افغانستان در یک اعلامیه‌ی مطبوعاتی از وضعیت زنان در زندانهای طالبان ابراز نگرانی کردند.
زنان معترض با اشاره به مستند رسانه هشت صبح از وضعیت اسفبار زنان در زندانهای طالبان می‌گویند که دفتر معاونت سازمان ملل متحد درافغانستان به گونه‌ی فوری تحقیقات کاملی را در مورد نقض حقوق بشر و خشونت های مبتنی بر جنسیت در زندان های طالبان انجام دهد و طالبان را در برابر این جنایات پاسخگو قرار بدهد.
بر اساس یافته های رسانه هشت صبح، زندانیان زن در زندان های طالبان در ولایت های جوزجان، فاریاب و سمنگان مورد خشونت و تجاوز جنسی قرار گرفته و شماری نیز پس از تجاوز تیریاران شدند.
بر اساس این گزارش حدود ۹۰ زن توسط طالبان در این ولایت ها زندانی شده  و مورد بدرفتاری و سوء استفاده جنسی قرار گرفته اند. ۱۶ نفر از زندانیان زن در نتیجه تجاوز جنسی به گونه‌ی مکرر باردار شده و  از سوی طالبان مجبور به سقط جنین شده اند.
ائتلاف جنبش های اعتراضی زنان معترض با اشاره به این وضعیت می گویند که تنها این نمونه ی از نقض فاحش حقوق بشر و نقض صریح ارزش های حقوق بشری بین المللی توسط طالبان است که نیاز به رسیدگی فوری دارد.
به گفته‌ی زنان معترض «این زنان در معرض نقض شدید حقوق بشر از جمله شکنجه جسمی، تجاوز جنسی و تحقیر قرار گرفته اند. متاسفانه، به دلیل خطرات امنیتی و عدم وجود میکانیزم های حفاظتی، قربانیان قادر به شکایت مستقیم در مورد این سوء استفاده ها نیستند.
آنان همچنان از شورای حقوق بشر و میکانیزم های حقوق بشری سازمان ملل خواستار رسیدگی به یافته های تکاندهنده گزارش رسانه هشت صبح شده اند.
این ایتلاف همچنان تاکید کرده است که اقدام سریع و پاسخگویی برای حفاظت از حقوق، کرامت و رفاه زنان افغانستان به خصوص زنانی که در زندان های طالبان مورد شکنجه و تجاوز قرار میگیرند باید در اولویت کاری جامعه بین المللی در افغانستان باشد. و این سازمان باید در محکوم کردن این جنایات از سوی طالبان و تضمین اجرای عدالت برای قربانیان متحد باشد.