روزشمار زنان در جنوری ۲۰۲۳
روزشمار زنان در جنوری ۲۰۲۳

۱:زلمی خلیل‌زاد نماینده‌ی پیشین امریکا در امور صلح افغانستان، ممنوعیت تحصیل دختران از سوی طالبان را دیکتاتورانه و جاهلانه خوانده و گفت که این تصمیم گروه طالبان باعث افزایش رنج مردم افغانستان و انزوای بین‌المللی کشور خواهد شد. ۲: وزارت تحصیلات عالی طالبان ثبت نام دختران را در دانشگاه‌ها و موسسات تحصیلات عالی خصوصی برای […]

۱:زلمی خلیل‌زاد نماینده‌ی پیشین امریکا در امور صلح افغانستان، ممنوعیت تحصیل دختران از سوی طالبان را دیکتاتورانه و جاهلانه خوانده و گفت که این تصمیم گروه طالبان باعث افزایش رنج مردم افغانستان و انزوای بین‌المللی کشور خواهد شد.

۲: وزارت تحصیلات عالی طالبان ثبت نام دختران را در دانشگاه‌ها و موسسات تحصیلات عالی خصوصی برای سال تحصیلی ۱۴۰۲ ممنوع اعلام کرد.

۳: دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرد که طالبان پس از تسلط بر افغانستان سیاست‌هایی را اعمال کرده که حقوق زنان و دختران را به شدت محدود می‌کند.

۴:  آمنه محمد معاون دبیر کل سازمان ملل پس از سفرش به افغانستان اعلام کرد که  سطح شدید افسردگی زنان افغانستان شوکه‌کننده بود.

۵: برنامه‌ی جهانی غذا WFP اعلام کرد که زنان و دختران افغانستان با محدودیت‌های آموزشی و ‌کاری رو به رشد مواجه هستند و بیش‌ترین آسیب را از بحران گرسنگی در کشور متحمل می‌شوند.

۶: کارن دیکر کاردار سفارت امریکا برای افغانستان اعلام کرد که آموزش در واقع سرمایه‌گذاری برای آینده‌ی افغانستان است و باید دختران و پسران به آن دست‌رسی داشته باشند.

۷: یک مرد جوان در شهرک اسلام قلعه ولسوالی کهسان ولایت هرات، همسر و مادر همسرش را به قتل رساند.

۸:دو زن ۱۶ ساله و ۵۰ ساله  در دو رویداد جداگانه در ولسوالی‌های سیغان و یکاولنگ نمبر ۱ ولایت بامیان، با خوردن مرگ موش خودکشی کردند.

۹: هیات سازمان ملل متحد پس از پایان سفر چهار روزه‌ی خود به افغانستان گفت که نقض حقوق زنان و دختران در افغانستان از سوی طالبان زنگ خطر برای جامعه‌ی جهانی است.

۱۰: طالبان ۹ تن را در قندهار و یک مرد و یک زن دربدخشان به اتهامات لواط، دزدی و روابط نامشروع  شلاق زدند.

۱۱: اداره امر به معروف و نهی از منکر طالبان در ولایت هرات به شرکت‌های مسافربری دستور دادند که برای زنان بدون محرم شرعی تکت سفر نفروشند.

۱۲: مرسل نبی‌زاده عضو پیشین مجلس نماینده‌گان در شهر کابل ترور شد.

۱۳: شماری از فعالان و نهادهای حقوقی به سازمان ملل کتحد نامه سرگشاده فرستاده و گفته‌اند که ممنوعیت زنان و دختران از کار و آموزش، اقدامی هشدار دهنده و نگران‌کننده برای جامعه‌ی جهانی است و باید لغو شود.

۱۴: یازده کشور عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد در نشست غیرعلنی این سازمان، از طالبان خواستند که تمامی اقدامات سرکوب‌گرانه‌‌ی خود علیه زنان و دختران افغانستان را فورا لغو کنند.

۱۵: دادگاه محلی طالبان در ولایت دایکندی، چهار دختر و سه پسر را به اتهام روابط نامشروع از ده روز تا یک سال زندان و شلاق محکوم کرده‌اند.

۱۶: دیده‌بان حقوق بشر با نشر گزارشی، از افزایش سرکوب توسط طالبان، گرسنگی و محدودیت شدید حقوق زنان در افغانستان خبر داد.

۱۷: شورای پناهنده‌گان ناروی به دلیل ممنوعیت کار زنان در افغانستان، فعالیت‌اش را متوقف کرد.

۱۸: کارزار اعتراضی « از خانه تا خیابان، برای سرنگونی طالبان» برای مبارزه با سیاست های زن ستیزانه‌ی طالبان از سوی زنان معترض راه اندازی شد.

۱۹: تیم مکتب‌ساز جنبش زنان عدالت‌خواه افغانستان در یک حرکت اعتراضی با ابراز تنفر و انزجار از رژیم طالبان، از جامعه‌ی جهانی خواستند که دست از سفیدنمایی طالبان بردارد.

۲۰: پس از ممنوعیت زنان از کار در نهادهای غیر دولتی داخلی و خارجی، اداره‌ی امر به معروف ونهی از منکر طالبان در ولایت بلخ، برای توقف فعالیت زنان فروشنده در یک مارکیت تجارتی، یک هفته مهلت تعیین کردند.

۲۱: طالبان دو دختر و دو پسر در ولایت‌های هرات و بلخ را به اتهام فرار از منزل بازداشت کردند.

۲۲: طالبان در ولایت بامیان یک دختر و پسر جوان را به اتهام فرار از منزل بازداشت کردند.
۲۳: رویداد ترافیکی در قندهار جان دو زن و یک کودک را گرفت.

۲۴: مجمع علما و متنفذین اهل تشیع در یک کنفرانس مطبوعاتی در شهر کابل خواستار وضاحت در مورد تعلیق تحصیل دختران از سوی طالبان شدند.

۲۵: لیندا توماس گرینفلد نماینده امریکا در سازمان ملل امروز درواکنش به تصمیم ممنوعیت کار زنان در نهادهای داخلی و بین المللی از سوی طالبان گفت که که تصمیم طالبان برای ممنوعیت زنان از کار و مشارکت در کمک‌های بشردوستانه عواقب وحشت‌ناکی خواهد داشت.

تهیه شده در خبرگزاری زنان افغانستان

منبع: خبرگزاری زنان افغانستان و‌رسانه های محلی