افزایش مدارس دینی و پیامدهای سنگین آن
افزایش مدارس دینی و پیامدهای سنگین آن
منابع مردمی در ولایت تخار می‌گویند که گروه طالبان لیسه‌های دخترانه بی‌بی‌مریم و نمبر اول این ولایت را به دارالعلوم مبدل کرده‌اند.

منابع مردمی در ولایت تخار می‌گویند که گروه طالبان لیسه‌های دخترانه بی‌بی‌مریم و نمبر اول این ولایت را به دارالعلوم مبدل کرده‌اند.

به نقل از منابع، این مکاتب طبق پیشنهاد ریاست معارف گروه طالبان در ولایت تخار با تایید وزارت معارف به دارالعلوم مبدل شده‌است.

براساس اطلاعات منابع؛ پیش از گرفتن دولت به دست رژیم طالب، بیش از ۷ هزار دختر از ۹ تا ۱۲ در این مکتب درس خوانده و فارغ شده بود.

گزارش‌ها حاکی از آن است که پیش از آغاز سال نو تعلیمی ۸۶۰ دانش‌آموز دختر را در این دارالعلوم‌ها جذب و ثبت‌نام کرده و به آن‌ها کتاب‌های دینی مورد نظر شان (گروه طالبان ) را تدریس می‌کنند.

گفته می‌شود که این دانش‌آموزان فارغین صنف‌های ۷ تا ۱۲ هستند که با فرمان ملا هبت‌الله از مکاتب و دانشگاه‌ها محروم و از اشتراک در امتحان کانکور نیز منع گردیده‌اند.

درحالیکه مسوولان ریاست معارف گروه طالبان در ولایت تخار در این باره ابراز نظر نکرده و سکوت را اختیار کرده‌اند.

این گروه پیش از این نیز در شماری از ولایت‌ها تعدادی از مکاتب دخترانه و پسرانه را به مراکز جهادی مبدل کرده بودند.

روند تبدیل شدن مکاتب به مدارس جهادی در حالی در کشور افزایش یافته است که چندی پیش وزارت تحصیلات عالی گروه طالبان از ۵۱ هزار فارغ مدرسه‌های دینی به خاطر دادن سند ماستری امتحان نمایشی گرفته بود.

با این اوضاع، ملاهبت‌الله آخوندزاده رهبر گروه طالبان دستور ایجاد ۱۰۰ هزار بست معلمی را برای مدارس دینی در کشور صادر کرده بود. این اقدام رهبر گروه طالبان نگرانی‌ای باشنده‌گان را در سطح کشور برانگیخته است.

این گروه از آغاز تسلط مجدد شان بر کشور، با آموزش معاصر سر ستیز داشته و آن را سرچشمه‌ی انحراف عقیدتی عنوان می‌کنند.

گروه طالبان با ساخت و ساز مدارس دینی و تشویق دختران و پسران به آموزش های دینی، افراطیت را در کشور افزایش می‌دهند. انتحار و انفجار را بیشتر و جامعه را بسوی تاریکی سوق داده و مردم افغانستان در آینده‌های نه‌چندان دور شاهد یک جامعه تاریک و عقب مانده خواهد بود.

 

خبرگزاری زنان افغانستان

  • نویسنده : خبرگزاری زنان افغانستان
  • منبع خبر : خبرگزاری زنان افغانستان