دیدار پدر معنوی با رهبرِ نامرئی طا.لبان
دیدار پدر معنوی با رهبرِ نامرئی طا.لبان

خبرگزاری زنان افغانستان: مولانا فضل‌الرحمان، رهبر حزب جمعیت علمای پاکستان با مولوی هبت‌الله آخوندزاده، رهبر گروه طا.لبان در ولایت قندهار ملاقات کردند. مقامات گروه طا.لبان این دیدار را تایید نکرده اند اما رسانه‌های افغانستان و پاکستان ملاقات آنان را تایید کرده‌اند. این دیدار دیروز چهارشنبه ۲۰ جدی، در قندهار صورت گرفته است که فقط فضل‌الرحمان […]

خبرگزاری زنان افغانستان: مولانا فضل‌الرحمان، رهبر حزب جمعیت علمای پاکستان با مولوی هبت‌الله آخوندزاده، رهبر گروه طا.لبان در ولایت قندهار ملاقات کردند. مقامات گروه طا.لبان این دیدار را تایید نکرده اند اما رسانه‌های افغانستان و پاکستان ملاقات آنان را تایید کرده‌اند.

این دیدار دیروز چهارشنبه ۲۰ جدی، در قندهار صورت گرفته است که فقط فضل‌الرحمان در این ملاقات حضور داشته است. این در‌حالی‌ست که فضل‌الرحمان با روحانیون پاکستانی ابتدا وارد کابل شد که مورد توجه خاص و استقبال گرم مقامات گروه طا.لبان قرار گرفت.

 

شماری از رسانه‌ها و خبرنگاران نیز از این ملاقات خبر داده و گفته اند که این دو در رابطه به وضعیت افغانستان و پاکستان گفتگو کرده‌اند.

مولانا فضل‌الرحمان، رهبر جمعیت علما و از روحانیون نام‌دار، پر آوازه و پرنفوذ پاکستان که در افغانستان به “پدر معنوی” گروه طا.لبان مشهور است، وی روز یکشنبه ۱۷ جدی، وارد کابل شد و با چندین مقام بلند رتبه گروه طا.لبان دیدار کرد.

فضل‌الرحمان، رهبر جمعیت علما و دارالعلوم حقانیه پیرو مکتب دیوبندی در پاکستان می‌باشد که بسیاری از رهبران گروه طا.لبان در همین مدرسه‌دینی طلاب بوده‌اند. دارالعلوم حقانیه در میان جهاد‌گرایان در آسیای جنوبی به دانشگاه جهاد شهرت دارد و مشهورترین مکان فتوا، صدور جنگ، سربازگیری و جهاد در نیمه‌ی قرن اخیر بوده‌است.

از ابتدای شکل‌گیری گروه طا.لبان در کشور، فضل‌الرحمان از حامیان سرسخت این‌گروه بوده و با صادر نمودن فتوای جهاد، جنگ در افغانستان را جایز اعلام کرده بود.

با این وضع، سفر وی در کابل پر از سر و صدا بود، در حالی‌که اکثر حملات تروریستی در پاکستان افزایش یافته است و گروه طا.لبان افغانستان به بخشی از این حملات متهم است.

گفتنی‌است که، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طا.لبان چندی پیش، از سفر فضل‌الرحمان به کابل گفت که مقصد از این سفر جلوگیری از تبلیغات منفی علیه گروه طا.لبان در پاکستان است، اما احساس می‌شود که نیت اصلی فضل‌الرحمان از سفر به کابل فراتر از رساندن، حقیقت‌های مردم به پاکستان باشد.

مولانا فضل‌الرحمان در ملاقات با مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی نخست وزیر گروه طا.لبان که تلاش دارد از سفر فضل‌الرحمان به مشابه ابزاری تبلیغاتی و علاوه براین برای بهبود روابط با پاکستان استفاده کند. دولت پاکستان معتقد است که گروه طا.لبان افغانستان از نیروهای تحریک گروه طا.لبان پاکستان میزبانی می‌کنند و افزایش حمله‌های مرگبار تروریستی در این کشور ناشی از همسویی گروه طا.لبان پاکستان و افغانستان است.

پاکستان، طا.لبان افغانستانی را متهم به پناه دادن به اعضای تحریک گروه طا.لبان پاکستان تی‌تی‌پی می‌کند.

براساس گزارش‌ها دولت پاکستان سیاست‌های سختی را علیه مهاجران افغان اعلام کردند و تصمیم به اخراج بیش از یک میلیون افغانی را که فاقد اسناد و مدرک بودند را دادند.

گفتنی است که فضل‌الرحمان دیدارش از افغانستان را از میان برداشتن سوءتفاهم‌ها میان پاکستان و افغانستان و راه‌حل‌های همکاری در عرصه تجارتی، اقتصادی و سیاسی خوانده است.

لازم به ذکر است که، بعضی از کارشناسان به این باور هستند که سفر مولانا فضل‌الرحمان به کشور و دیدارش با رهبر گروه طا.لبان نتیجه‌ای را نخواهد داشت، زیرا دیدار نخست وزیر قطر باید تاثیرات بیشتر روی دولت طا.لبان می‌‌گذاشت؛ اما پیامدی نداشت و پس از آن بود که گروه طا.لبان فرمان‌های زیادی را علیه زنان صادر نمودند و گفته می‌شود که هدف اصلی سفر مولانا فضل‌الرحمان در افغانستان بیشتر جنبه سیاسی داشته از جمله به‌دست آوردن کرسی‌های بیشتر در پارلمان آینده کشور پاکستان داشته باشد چون طا.لبان افغانستان در خیبرپختون‌خواه، محل تولد و محل قدرت و نفوذ بیشتری به نفع فضل‌الرحمان برخوردار‌ اند.

سرانجام اینکه بین پدر معنوی و رهبر پنهانی طا.لبان چه چیزی تبادل نظر می‌شود هنوز گزارشی به دست نرسیده است.

از آنجایی که پدر معنوی نزد رهبر و دیگر مقام‌های طا.لبان از ارزش خاصی برخوردار است، امید می‌رود مشوره‌های ثمر بخش در راستای حکومت داری و وضعیت نابسامان زنان دراین کشور را به رهبر پنهانی این گروه ارائه دهد.