عبدالله عبدالله: پاسخ ایران به اسراییل، یک اقدام دفاعی در برابر نقض حاکمیت ملی ایران است
عبدالله عبدالله: پاسخ ایران به اسراییل، یک اقدام دفاعی در برابر نقض حاکمیت ملی ایران است
حملات پهبادی و موشکی ایران بر اسراییل واکنش‌ها و نظریات مختلف مقامات بلند پایه افغانستان را نیز به همراه داشته است.

حملات پهبادی و موشکی ایران بر اسراییل واکنش‌ها و نظریات مختلف مقامات بلند پایه افغانستان را نیز به همراه داشته است.

داکتر عبدالله عبدالله، رییس اجراییه حکومت قبلی در افغانستان گفته است که اسرائیل با حمله به قونسلگری ایران در سوریه قانون بین‌الدول، کنوانسیون‌های بین‌المللی مصونیت، نمایندگی‌های دپلوماتیک و عرف بین‌المللی را نقض کرده است و پاسخ ایران به اسرائیل، یک اقدام دفاعی و عکس‌العمل در برابر نقض حاکمیت ملی ایران به‌شمار می‌رود.

آقای عبدالله با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشته است:«ادامه‌ی قتل و کشتار بی‌رحمانه‌ی مردم بی‌گناه فلسطین در غزه از سوی اسرائیل و هدف قراردادن اطفال، زنان، کارمندان سازمان‌های بین‌المللی، داکتران و امدادگران عامل اصلی بحران و تنش در سطح منطقه و جهانی است».

در ادامه آمده است که ‏جمهوری اسلامی ایران با مشترکات دینی، تاریخی و فرهنگی همسایه‌ی افغانستان بوده و اکنون میزبان میلیون‌ها شهروند افغانستان می‌باشد.

هرنوع اقدام از سوی اسرائیل علیه ایران و افزایش تنش تاثیر مستقیم بر وضعیت در افغانستان و عواقب غیر قابل پیش‌بینی و ‌ناگوار برای منطقه و صلح و امنیت جهانی دارد.

امرالله صالح، معاون سابق محمد اشرف غنی، رییس جمهور پیشین افغانستان‌ گفته است که پاسخ جمهوری ایران به تجاوز دولت اسرایل بر سفارت این کشور در دمشق که به اساس قوانین بین المللی خاک ایران شمرده می‌شود هم مشروع بود و هم حق مسلم ایران حساب می‌شود.

آقای صالح همچنان افزوده است:« ایران یک ملت عظیم با ریشه های عمیق و پر افتخار تاریخی است. خموشی برای چنین یک دولت – ملت به یقین که ننگ بود. خوشا به حال ملت هایی که توانسته اند از اختلاف درونی عبور کنند و توان حراست از مرز های جغرافیایی و معنوی خود را داشته باشند. شجاعت اقدام و اقدام شجاعانه هر دو به نمایش گذاشته شد. امیدواریم این جنگ گسترش نیابد».

حملات موشکی ایران در واکنش به حمله دو هفته پیش اسراییل بر کنسول‌گری این کشور در دمشق، پایتخت سوریه صورت گرفته است. هرچند رسانه‌های ایرانی ادعا می‌کنند که ۱۵۰ موشک به هدف‌های تعیین شده برخورد کرده‌، اما ارتش اسراییل گفته است که بیش‌تر موشک‌ها رهگیری شده‌اند.

  • نویسنده : خبرگزاری زنان افغانستان
  • منبع خبر : خبرگزاری زنان افغانستان