پشتنه (مستعار) از فعالین حوزه حقوق زنان و از مساعدین حقوقی ولایت هرات می باشد. او لیسانس حقوق و علوم سیاسی و ماستر بخش حقوق جزا و جرم شناسی است. لطف کنید و ضمن معرفی خودتان، معلوماتی در حیطه کاری تان بدهید. از سال ۲۰۱۵ در سازمان حقوق بشر در بخش اطفال متخلف و آگاهی […]

پشتنه (مستعار) از فعالین حوزه حقوق زنان و از مساعدین حقوقی ولایت هرات می باشد. او لیسانس حقوق و علوم سیاسی و ماستر بخش حقوق جزا و جرم شناسی است.
لطف کنید و ضمن معرفی خودتان، معلوماتی در حیطه کاری تان بدهید.
از سال ۲۰۱۵ در سازمان حقوق بشر در بخش اطفال متخلف و آگاهی دهی برای خانم ها فعالیت می کردم. فعالیت های ما طوری بود که قضایای اطفال متخلف را که در مراکز اصلاح و تربیه بودند را مورد مطالعه قرار می دادیم و به دنبال آگاهی دهی ها به خانواده ها در مورد حقوق اطفال از نگاه کنوانسیون حقوق بین الملل و یا از نگاه دینی بودیم تا بتوانیم زمینه ها را برای برگشت آنها به محیط خانواده و مراقبت های لازم در رابطه با برخورد با آنها به خانواده ها بدهیم تا زمینه ارتکاب تخلفات را در آنها کاهش دهیم.
در قسمت تعلیم و تربیه اطفالی که در محبس هستند و به تعلیم و تربیه دسترسی ندارند کارهایی صورت دادیم تا زمینه تعلیم برایشان فراهم گردد و قضایای اطفال و زنانی را که در محابس بودند را تعقیب می کردیم و کسانی را که مسئولیت جزایی نداشتند اما در محابس به سر می بردند را پی گیری می نمودیم تا بتوانیم آنها را آزاد بسازیم. و در قسمت اطفال که نیازی به بود و باش آنها در مراکز اصلا ح و تربیت نیست را با پرداخت جریمه از سوی فامیل شان از مراکز رها بسازیم.
هم چنان ما کنفرانس های فامیلی را نیز با خانواده ها برگزار می کردیم و هم چنان جلساتی را با مسئولین برای این خانواده ها، وکلای گذر و سایر مسئولین که در این قسمت مسئولیت می داشتند برگزار می کردیم.
مدت یک سال می شود که به عنوان مساعد حقوقی شروع به فعالیت نمودم و کارهای حقوقی را پیش می برم.
تا حال چه فعالیت هایی را در راستای حقوق زنان در ولایت داشته اید؟
از سال ۲۰۱۹ در موسسه وحدت و زنان به عنوان مساعد حقوقی شروع به کار کردم، فعالیت های ما در همه ابعاد بود و روی زمینه هایی که خانم ها از آن طریق بتوانند توانمند شوند، انجام می دادیم.
در رابطه با وضعیت زنان در ولایت هرات برای ما معلومات دهید؟
وضعیت زنان به دلیل اینکه خود ولایت هرات مرکز و مهد علم و تمدن است و زنان دسترسی به علم و دانش و تحصیل دارند و هم چنان سمینارها و برنامه های آگاهی دهی های فراوان برایشان صورت گرفته، خوبست. خانمها در ولایت هرات لااقل به حقوق نسبی ای که برای زنان در افغانستان وجود دارد، دسترسی دارند.
هفته گذشته ویدیویی از ولایت هرات در رابطه با محاکمه صحرایی یک زن به نشر رسید، نظر مردم هرات و خصوصا زنان در رابطه با انجام چنین محاکات از سوی طالبان چیست؟
در رابطه با محاکمات صحرایی دیدی که شرع نسبت به این گونه اعمال دارد یک دید منفی است و مطمئنا مردم ولایت هرات این گونه اعمال را به شدت تقبیح می کنند و از این گونه محاکمات انزجار دارند. قانون ما برگرفته از شرع است و شرع هیچ گاهی به ما اجازه نمی دهد که بدون اینکه در مورد موضوع تحقیق صورت گرفته باشد محکمه ای برای آن حکم صادر کند اما در این قسمت دیده می شود که طالبان بدون تحقیق و بررسی در مورد موضوع و بدون حکم محکمه با صلاحیت دست به اجرای چنین مجازات ها با نام شرع اسلام می شوند.
در رابطه با رسم و رواج ها و عنعناتی که سبب دوری زنان از حقوق شان می شود، برای ما بگویید؟
در ولایت هرات نسبت به رسم و رواج های نادرست بد دادن یا مواردی از این قبیل که معمولا برای خانمها پیش می آید باید گفت که این گونه رسم و رواج ها هست و نمی توان گفت چنین رسم و عنعنات در مقابل زنان وجود ندارد در خود ولایت هرات این گونه موارد کمتر است ولی در ولسوالی های اطراف که دسترسی زنان به حقوق شان کمتر است یا میزان آگاهی ها کمتر است و یا دسترسی به رسانه ها کمتر است، این گونه رسم و رواج ها شاید بیشتر به چشم بخورد اما در خود مرکز ولایت هرات کمتر است. اما باز هم تا جایی که با زنان در جلسات آگاهی دهی و … صحبت کرده ام این رسم و رواج ها نسبتا کمتر است.
برای کاهش اثرات رسم و رواج های ناپسند در حوزه حقوق زنان چه کارهایی را انجام داده اید؟
من به عنوان یک مساعد حقوقی در همه ابعادی که خانم ها بتوانند با آن توانمند شوند، فعالیت کردم به عنوان مثال در قضایای مدنی هم کار می کردم. یکی از موارد و مشکلاتی که در جامعه افغانستان وجود دارد اینست که خانم ها نمی توانند به آن حقوقی که از نظر شرع به آنها داده شده دسترسی پیدا کنند به عنوان مثال میراث، میراث یکی از مواردی است که برای خانم ها بسیار مشکل ساز است. در قرآن ذکر شده مردان نیز سهمی از میراث دارند و زنان نیز سهمی از میراث دارند. وقتی خانم ها بتوانند از حق میراث و یا دیگر حقوق مالی شان بهره مند شوند بدون شک در اعتماد به نفس و روحیه آنها تاثیر خوبی را دارد و می توانند از لحاظ مالی استقلال پیدا کنند. زمانی که یک فرد بتواند از لحاظ مالی مستقل باشد احساس قدرت و توانمندی می نماید و نیاز او را به مردان کم می کند. یکی از مواردی که در ولسوالی ای که خودم زندگی می کردم بیشتر پیش می آمد این بود که خانم ها در گرفتن میراث دچار مشکلات فراوان بودند و ما تلاش می کردیم تا با کمک محکمه زمینه احقاق حق میراث آنها را مساعد بسازیم.
نحوه برخورد مردم با مساعدین حقوقی زن در ولایت هرات چگونه است؟

در رابطه با وضعیت فعالیت فعالین حقوق زن در ولایت هرات با توجه به تهدیداتی که برایشان وجود دارد برای ما بگویید؟
من به عنوان یک خانم تحصیل کرده که در حوزه حقوق زنان فعالیت کردم در همین اواخر از طرف طالبان تهدید شدم و تهدیدات به حدی بود که مجبور شدم وظیفه خود را ترک کنم و دیگر به آن ولسوالی نروم و دیگر نتوانم فعالیت کنم. طالبان به اندازه ای ما را تهدید کردند که باید وظیفه خود را ترک کنید و اگر این کار را نکنید مسئولیت آن به دوش خود شما می باشد.
پیام شما برای زنان و فعالین حقوق زن در این شرایط چیست؟
پیامی که من برای تمام خانم ها و خصوصا خانم هایی که در عرصه حقوق زنان فعالیت می کنند، دارم اینست که ما به عنوان یک انسان باید نسبت به خود دید انسانی داشته باشیم، به توانایی های خود باور کنیم، به عنوان کسانی که نیم پیکر این جامعه را تشکیل می دهند، فکر، اندیشه و توانایی داریم و باید تلاش کنیم و خود را ثابت کنیم نگذاریم بسیاری از مردم و خصوصا زنان دوباره طعم مهاجرت را بچشند. اگر قرار باشد من به عنوان یک انسان تحصیل کرده نتوانم در جامعه فعالیت داشته باشم و نتوانم به آن مواردی که دوست دارم و به من احساس خوبی می دهد فعالیت کنم، تحصیل کنم و درس بخوانم، آزادانه به آنها دسترسی پیدا کنم از نظر من زندگی معنایی ندارد پس ما نباید عقب نشینی کنیم.