از طرح مسدود شدن فیس‌بوک تا نگرانی زنان از کسب و کار آنلاین شان در این شبکه اجتماعی
از طرح مسدود شدن فیس‌بوک تا نگرانی زنان از کسب و کار آنلاین شان در این شبکه اجتماعی
شماری از زنان و دخترانی که در افغانستان از طریق آنلاین کار خرید و فروشی را انجام می‌دهند و برای شان تجارت کوچکی را راه اندازی کرده اند

شماری از زنان و دخترانی که در افغانستان از طریق آنلاین کار خرید و فروشی را انجام می‌دهند و برای شان تجارت کوچکی را راه اندازی کرده اند، از طرح مسدود شدن فیس‌بوک در افغانستان ابراز نگرانی کرده و می‌گویند با عملی شدن این طرح، کسب کار شان رونق خود را از دست خواهد داد.

ساره نیک‌زاد، یک تن از دختران دانش‌جو است که بعد از بسته شدن دروازه‌های دانشگاه و بخاطر نجات از خانه نشینی، آنلاین شاپی را راه اندازی کرده که از طریق آن محصولات آرایشی و بهداشتی را به فروش می‌رساند و مسدود شدن فیس‌بوک را به ضرر کارش می‌داند.

وی می‌گوید:«فیس‌بوک یکی از رسانه‌های پرطرفدار در داخل افغانستان است و بیشترین استفاده را دارد. من هم بعد از بسته شدن دانشگاه، کار آنلاین شاپ خود را با استفاده از شبکه اجتماعی فیس‌بوک شروع کردم و زمانی که طرح مسدود شدن فیس‌بوک عملی شود مطمئن بیشترین فروشاتم را از دست خواهم داد که این به ضررم تمام می‌شود».

اخیرا کار خرید و فروش آنلاین به یکی از راه‌های کسب درآمد میان زنان و دختران افغانستانی تبدیل شده است.

زهرا مرادی، یک تن از زنانی است که بعد از وضع محدودیت‌های کاری، از یک و نیم سال به این سو، کار آنلاین شاپ را آغاز کرده و بیشترین فروشات را از طریق تبلیغات در فیس‌بوک داشته است اما اکنون نگران مسدود شدن این شبکه اجتماعی در افغانستان است.

وی می‌گوید:«یک و نیم سال می‌شود که کار آنلاین شاپ را شروع کردم. در اوایل فروشاتی نداشتم اما از زمانی که محصولات خود را در شبکه‌های اجتماعی بخصوص فیس‌بوک بیشتر از قبل تبلیغ کردم و به اشتراک گذاشتم حالا درآمد و فروشاتم خوب شده اما از زمانی که طرح مسدود شدن فیس‌بوک را شنیدم نگران کسب و کارم هستم چون بیشترین مشتریانم از همین طریق با من در ارتباط هستند، وقتی مسدود شود کار منم دیگر رونقی نخواهد داشت».

بعد از بسته شدن دروازه‌های مکتب و دانشگاه و وضع محدودیت‌های کاری در برابر کار زنان، اکثرا آنان خانه نشین شدند اما یک تعداد آنان به کار خرید و فروش آنلاین روی آوردند و این طریق فعالیت می‌کنند و محصولات مختلفی از جمله، لباس، کیف و کفش، لوازم آرایشی و بهداشتی، کتاب، لوازم تزئینی و امثال آن را به فروش می‌رسانند.

  • نویسنده : خبرگزاری زنان افغانستان
  • منبع خبر : خبرگزاری زنان افغانستان