صفیه میلاد: پریشانی و بیماری گرفته روح و جانم را / برای دیدنت چون ماهی دریا دلم تنگ است
صفیه میلاد: پریشانی و بیماری گرفته روح و جانم را / برای دیدنت چون ماهی دریا دلم تنگ است

صفیه میلاد ازجمله زنان شاعر دوره معاصر افغانستان میباشد. وی دوره متوسطه و لیسه را در سن ۱۷ سالگیَ با گرفتن درجه اعلی در لیسه مریم به اتمام رسانید و شامل انیستیتوت طب محالجوی شد اما بانو میلاد در دو رشته متفاوت( حقوق و علوم سیاسی) و (ژورنالیزم) تحصیلات عالی دارد از همان دوره مکتب، […]

صفیه میلاد ازجمله زنان شاعر دوره معاصر افغانستان میباشد. وی دوره متوسطه و لیسه را در سن ۱۷ سالگیَ با گرفتن درجه اعلی در لیسه مریم به اتمام رسانید و شامل انیستیتوت طب محالجوی شد اما بانو میلاد در دو رشته متفاوت( حقوق و علوم سیاسی) و (ژورنالیزم) تحصیلات عالی دارد
از همان دوره مکتب، اشعار وی در مطبوعات کشور آذین چاپ یافت و اولین شعر وی جایزه ی فرهنگی و ادبی را از سوی بنیاد امام محمد غزالی دریافت نمود.
صفیه میلاد از جمله بنیانگذاران “مجله روز ” برای زنان افغان بوده ، داستان های واقعی از زندگی زنان که توسط بانو میلاد تحریر ونشر میشد، همچنان وی در بخش خبر، در زمان ایجاد یک آژانس خبررسانی که از سوی کشور انگلستان تمویل میشد، سهم فعال داشت آموزش ودر بخش ژورنالیزم تحقیقی که از سوی استادان خارجی تدریس می شد، بهره مند گردید . میلاد همچنان از دانشکده حقوق وعلم سیاسی فارغ گردیده وبه همین ترتیب، عضویت کمیسیون رسانه های جنوب آسیا را نیز کمایی کرد و سفر های رسمی نیز در این کشور ها داشته است.
بانو میلاد با نوشتن گزارشات تحقیقی از زندگی اسدالله سروری ، در زندان امنیت ملی( استخبارات افغانستان) ونعیم کوچی و . . . مفتخر به اخذ جوایز و تقدیر نامه های مطبوعاتی گردید.
صفیه میلاد بعد از مدت ۳ سال کار درآژانس خبررسانی پژواک، توانست آژانس خبر رسانی ملی وبین المللی را زیر نام ” آژانس خبر رسانی روز” ایجادکند وخود در رآس آن قرار گیرد که رسانه های افغانستان طی مصاحبه اختصاصی، صفیه میلاد را بنام اولین زن در راس یک آژانس خبر رسانی معرفی کردند.
باید یاد آور شد که خانم میلاد با اخذ جایزه ی سید جمال الدین افغان از سوی انجمن ژورنالیستان جنوب آسیا در سفارت کانادا در روز تجلیل از آزادی بیان موفق شد .
همچنان خانم میلاد، از سوی تلویزیون (۱)، در قطار زنان موفق افغانستان قرار گرفت ، تلویزیون فارسی بی بی سی، میلاد را یک زن خلاق خوانده است.
این بانوی شاعر، نویسنده ، ژورنالیست و آگاه حقوق و علوم سیاسی، هم اکنون در کشور کانادا بسر میبرد و در تلاش ایجاد یک بخش خبر رسانی برای افغانستان میباشد.وی اکنون مسوول بخش کانادا اینترنشنال ویزا میباشد ۰
نمونه ای از سروده های صفیه میلاد
تا خیال او کردم خاطرم مکدر شد
بوی عطر آغوشش در تنم معطر شد

چو ن هوای بارانی باریددر خیالاتم
آسمان رویایم زین عشق منور شد

آن پرستوی عاشق کوچید از دیار ما
آشیان آغوشم از غمش محقر شد

آه نیمه شب هایم در دلم چو آتش بود
عشق و شور احساسش در دلم چو خنجر شد

در کویر تنهایی یاد او مرا سوزاند
حال و روز من بی او همچو شام محشر شد

صفیه میلاد ۲۰۲۱/۲/۲۴

وقتی در باغستان های عشق گل نسرین
می روید
و سکوت دریا پر از ساز نی های صحرا میشود
چکاوک های این شهر نام ترا می خواند

بگزار آفتاب سحر انتظار ترا بکشد
وتو آنگاه صفحه غمین دلم را باز کن
تو خواهی دید

که ستون های دلم خاکستر شده اند
و همه در آتش انتظار سوخته
توصور اسرافیل را بنواز
تا ذغال های سوخته قلبم
دو باره تازه شود

صفیه میلاد

چو سو نامی درد آلود در این دریا دلم تنگ است
چو آهوی به دام افتاده در صحرا دلم تنگ است

نمی آیی نمی پرسی زاحوال پریشانم
مرا دیگر نمی خواهی در این دنیا دلم تنگ است

پریشانی و بیماری گرفته روح و جانم را
برای دیدنت چون ماهی دریا دلم تنگ است

منم درگیر و وامانده به دنیای خیال تو
برای دیدنت هر شام و هر فردا دلم تنگ است

بده بر من پیام عشق که میمرم برای تو
به گورستان تنهایی شدم شیدا دلم تنگ است
صفیه میلاد