نگرانی دختران دانش‌آموز از ممنوعیت آموزش در ولایت بلخ
نگرانی دختران دانش‌آموز از ممنوعیت آموزش در ولایت بلخ

خبرگزاری زنان افغانستان: ممنوعیت دختران از آموزش و بسته‌شدن تمام راه‌ها و درهای آموزش به روی دختران در افغانستان به یک کابوس برای آنها تبدیل شده است. دختران در ولایت بلخ نسبت به محرومیت و ممنوعیت شان از تمام عرصه‌ها مخصوصا آموزش ابراز نگرانی نموده و می‌گویند «دیگر امیدی برای تلاش و سعی نسبت به […]

خبرگزاری زنان افغانستان: ممنوعیت دختران از آموزش و بسته‌شدن تمام راه‌ها و درهای آموزش به روی دختران در افغانستان به یک کابوس برای آنها تبدیل شده است.

دختران در ولایت بلخ نسبت به محرومیت و ممنوعیت شان از تمام عرصه‌ها مخصوصا آموزش ابراز نگرانی نموده و می‌گویند «دیگر امیدی برای تلاش و سعی نسبت به آینده وجود ندارد، زیرا آینده ما چون شب تاریک و نامعلوم است.»

سمیه دختر دانش‌آموز می‌گوید، «ما از همه چیز محروم هستیم، تمام پنچره‌ها به روی ما بسته شده، نه مکتب رفته می‌توانیم، نه دانشگاه و نه به مرکز‌های آموزشی. دیگه هیچ امیدی برایم نمانده، در بعضی ولایت‌ها تا هنوز دختران می‌تانند درس بخوانند یا زبان انگلیسی یاد بگیرند، اما در ولایت ما حتی مراکز آموزشی به روی دخترا بسته است و ما نمی‌تانیم که برویم و یک چیز یاد بگیریم برای خودم واقعا تحمل ای وضعیت سخت و درد‌آور است.»

طالبان با وضع محدودیت و ممانعت حق یادگیری در مراکز آموزشی را از دختران در ولایت بلخ و بعضی ولایات دیگر را گرفته و به مسئولان مراکز آموزشی هشدار داده بود تا دختران را درس ندهند. مسئولان مراکز آموزشی نیز برای در امان ماندن از شر طالبان، طبقه اناث را از آن پس جذب نکردند

این امر سبب نا‌امیدی اکثر دختران در ولایت بلخ شد، شماری از دختران به یادگیری حرفه‌های چون خیاطی، قالین‌بافی، گلدوزی و … رو آوردند و شمار دیگری از آنها در اثر فشارهای خانواده‌های شان به ازدواج‌های زود هنگام و اجباری تن دادند.

مدیر یک مرکز آموزشی در ولایت بلخ در صحبتی با خبرگزاری زنان افغانستان در رابطه به عدم پذیرش دختران طی این مدت می‌گوید: «ما از اینکه نمی‌توانیم پذیرش دختران را در مراکز آموزشی خود داشته باشیم، متاثر هستیم. اما چاره‌ای نداریم، طالبان اگر بداند که ما حتی یک نفر از طبقه اناث را در مرکز آموزشی خود جذب کرده‌ایم، همه بیچاره می‌شویم.»

طالبان سال گذشته در ولایت بلخ مانع رفتن دختران به مراکز آموزشی شده و در جلو هر مرکز آموزشی افرادی را مامور کرده بود تا مانع رفتن دختران به داخل مراکز آموزشی شوند، از آن پس تا اکنون هیچ دختری حق حضور در مراکز آموزشی را ندارد.